Evenement

Supervisorenintervisie: Deliberate practice

In deze interactieve online bijeenkomst van 2 uur nemen Simone das Dores en Aerjen Tamminga je mee in de wereld van deliberate practice, een evidence-based methode waarmee je supervisanten doelgericht helpt om therapeutische vaardigheden verder te ontwikkelen, drop-out te verminderen en behandeleffect te vergroten. Dit doen ze aan de hand van praktische tips, rollenspellen en oefeningen die je direct kunt toepassen in je werk als supervisor.

11 december 2024

Supervisoren VGCt

Opzet

Wat kun je verwachten?

Tijdens deze sessie gaan we dieper in op:

  • De kern van deliberate practice: Wat het is en hoe het verschilt van gewone supervisie.
  • De wetenschap erachter: Resultaten verschillende meta analyses laten zien dat therapeuten met meer ervaring (of supervisie) niet per se effectiever worden. We bespreken waarom dit zo is en wat wij denken dat kan bijdragen aan wél beter worden.
  • Toepassing in de praktijk: Hoe je deliberate practice kunt integreren in je supervisiesessies om therapeuten doelgerichter en effectiever te laten oefenen.

Wat ga je doen?

  • Scherp stellen: helder krijgen welke specifieke vaardigheden jouw supervisanten het beste kunnen ontwikkelen
  • Ontwerpen van gerichte oefenopdrachten: inzicht verwerven in hoe je oefeningen maakt die echt impact hebben
  • Geven en ontvangen van gerichte feedback: Duidelijkheid over wat effectieve feedback is en hoe dit toe te passen binnen een acceptabel spanningsniveau van de supervisant

 

Werkvormen:

  • Kennisoverdracht: een korte introductie over het hoe en waarom van deliberate practice in supervisie
  • Rollenspellen: oefenen met het systematisch en doelbewust oefenen van specifieke leerdoelen en vaardigheden
  • Praktische oefeningen: Je gaat aan de slag met het ontwerpen van oefenopdrachten voor je supervisanten.

 

Resultaten: Aan het einde van deze workshop heb je een duidelijk begrip van deliberate practice en beschik je over concrete handvatten om een start te maken met de integratie van deze methode in je supervisiepraktijk. Je zult (nog) beter in staat zijn om je supervisanten te ondersteunen in hun professionele groei en het vergroten van hun therapeutische effectiviteit.

 

Literatuur:

  • Ericsson, K. A., Hoffman, R. R., & Kozbelt, A. (Eds.). (2018). The Cambridge handbook of expertise and expert performance. Cambridge University Press.
  • Frost, A. (2018). How to become an evidence based therapist. Aaron Frost – Clinical Psychologist. Link
  • Hafkenscheid, A. (2018). Beter Worden in Je Vak: Systematische Zelfreflectie voor professionals in de ggz. Boom.
  • Miller, S. D., Hubble, M. A., & Chow, D. (2020). Better results: Using deliberate practice to improve therapeutic effectiveness. American Psychological Association.
  • Rousmaniere, T. (2017). Deliberate practice for psychotherapists: A guide to improving clinical effectiveness. Routledge.
  • Goldberg, S. B., Rousmaniere, T., Miller, S. D., Whipple, J., Nielsen, S. L., Hoyt, W. T., & Wampold, B. E. (2016). Do psychotherapists improve with time and experience? A longitudinal analysis of outcomes in a clinical setting. J Couns Psychol, 63(1), 1-11.

Praktische informatie

Datum 11 december 2024
Tijd 19.30 – 21.30 uur
Locatie Digitaal via Zoom
Begeleider(s) Simone das Dores, Aerjen Tamminga en Marlous Schraa
Doelgroep Supervisoren VGCt
Accreditatie 2 contacturen SV-nascholing didactiek
Kosten € 0,-
Let op Alleen VGCt-supervisoren

De VGCt is CRKBO geregistreerd. Op alle verenigingsactiviteiten zijn de algemene voorwaarden evenementen van de VGCt van toepassing.

oval