Als onderzoeker herken je het vast wel: je hebt veelbelovende onderzoeksresultaten gepubliceerd in een wetenschappelijk tijdschrift en nu ben je op zoek naar een manier om die bevindingen met de praktijk te delen. Wetenschap bevindt zich immers niet in een ivoren toren; toepassing in de praktijk geeft onderzoeksresultaten extra glans. Het gaat, kortom, om valorisatie: maatschappelijke impact creëren door het verspreiden van wetenschappelijke kennis. Maar wie kun je hiervoor benaderen? En wat kun je verwachten van de andere partij?
Er is nog een andere reden om na te denken over valorisatie. Het is tegenwoordig namelijk onmisbaar voor een geslaagde subsidieaanvraag voor wetenschappelijk onderzoek. Sterker nog, subsidieverstrekkers vereisen vaak dat een bepaald percentage van het subsidiebedrag gereserveerd dient te worden voor valorisatie om ervoor te zorgen dat alle waardevolle kennis ook daadwerkelijk ingezet gaat worden in de praktijk (bij subsidieverstrekker ZonMw is dat bijvoorbeeld vaak 15% van het totale aangevraagde budget).